Anmeldelser

Anmeldelse av The Sky Opens Twice

Du store alpakka! (jazzinorge.no)

««The Sky Opens Twice» er et album i balanse. Dette til tross for at materialet peker i mange retninger. Kvintetten klarer å gjøre et knippe selvstendige og egenrådige stykker til noe helstøpt. Det er lang avstand, men nært slektskap mellom «Seagull Serenade» der kråke og måke deler scene med naivistisk sang, og «Timechild» der smarte groover og saksofon setter ramme for Grants snirklete sang. Disse musikernes dyktighet gjøres aldri til et poeng. Den tjener innholdet og lyser opp i musikkens mange kroker. Hvis jeg skulle velge meg et favorittspor, kunne det være «Clouding». Det er både tøft og fengende, og det avdekker Thea Ellingsen Grants sterke talent. I neste gjennomspilling kunne det være et annet. Det spiller ingen rolle. Sånn er det når musikere byr på konfekt.«

– Arild R. Andersen 17.01.2022

«Hegdal Jazzt, der Duktus aber ist ethnorepetitiv, phantastisch verspielt, geräuschverliebt und zugleich wiegenliedzart, kaffeehauselegant oder pathetisch. Grant singt gegen krächzende Möwen an, singt zu Triphopgroove und Stringschmelz I kick mind and years / into a pool of wird’s I hate / Making the ripples of my life / In tides of time I’ll be the cover / of all magazines.» 

– Bad Alchemy 02.2022

«The landscapes we are invited into are as open and Hegdalian as can be imagined, and his versatility shows itself as clearly as one could wish for..» […] «Alpaca Ensemble, Eirik Hegdal og Thea Ellingsen Grant er en nye vinnerkombo.» – Tor Hammerø, nettavisen
 
«The electronics and the studio itself can appear side by side with the acoustic, and the result is quite improbably good. Rarely does an album pull in so many directions at the same time without collapsing.» […] «It’s a musical expression that is both a finished work, a coherent album, and a collection of incredibly good images.» – Anders Kruse, Under Dusken
 
«Auf “The Sky Opens Twice”, dem mittlerweile elften Longplayer des Ensembles[…], wagen sich die drei Acts zusammen in Gefilde, von denen aus man Pop bereits ohne Fernrohr erkennen kann. All dem zum Trotz bewahren originelle Brüche und gelegentliche Sperrigkeiten die Musik vor jeder allzu großen Gefälligkeit» – African Paper

 


Anmeldelse av konsert under Trondheim Kammermusikkfestival 2020

Kammermusikaslk endevending (klassekampen.no)

«Alpaca Ensemble imponerte også i Simpsons meget virtuose fjerdesats fra klavertrioen «After Avedon». Her kastet de raske gester mellom hverandre, og presterte noen melodiske avsnitt som i  tekstur kunne minne om Rachmaninov og høyromantikken. Tonespråket var imidlertid ikke bundet til tonaliteten, samtidig som den tekniske idomatikken likner hva vi kan forvente av en romantisk virtuos spiller»

– Magnus Anderson 28.09.2020

 


Anmeldelse av Synden og Gleden

Meldt: Trygve Brøskes songsyklus «synden og gleden» (folkemusikk.no)

«Dette er lek og moro fra begynnelse til slutt, godt ispedd skjønnhetsøyeblikk der tiden stopper»

– Magnus Anderson 15.11.2019

 


Anmeldelse av Mekatonia

«Eirik Hegdal overbeviser for både Team og teater» (jazzinorge.no)

«Tonespråket er stadig melodisk, og «samtidsmusikk» er en mer presis referanse enn «jazz», selv om Alpaca ved denne anledning teller musikere med god fartstid i Trondheim Jazzorkester, og selv om den avsluttende «Mekatonia Exit», med Hegdal i strålende sopran-form, er så utilslørt romantisk-vakker at den kunne tilhørt en hvilken som helst epoke.»

– Terje Mosnes 11.04.2018